2013. március 3., vasárnap

Osho: Tantra (vallás)

A tantra számára minden szent. Ne feledd: a tantra számára minden szent -
semmi nem szentségtelen. Ha így mondom, talán jobban érthető a különbség a
vallástalan ember számára semmi nem szent; az úgymond 'vallásos' ember
számára van ami szent, van ami nem; a tantra számára viszont minden
szent.
Találkoztam néhány napja egy keresztény hittérítővel, aki azt mondta:
- Isten teremtette a világot.
- És ki teremtette a bűnt? — kérdeztem.
- Az Ördög — felelte.
- És ki teremtette az Ördögöt? — kérdeztem tovább, - Akkor egy kicsit zavarba
jött, és azt felelte:
- Természetesen az Isten teremtette az Ördögöt is...
Az Ördög teremtette a bűnt, de az Ördögöt az Isten teremtette, ..hát akkor ki az
Igazi bűnös; az Ördög, vagy az Isten? Egy dualista szemlélet mindig ilyen
zsákutcába vezet.
A tantra számára az Isten és az Ördög nem kettő. A tantra számára valójában
nincs semmi, ami gonosz, vagy ördögi lenne. Minden szent, minden isteni. És
úgy tűnik, hogy ez a helyes álláspont, ez hatol leginkább a dolgok mélyére, mert
ha van valami ezen a világon, ami nem szent, akkor az honnan származik, hogy
létezhet?
Így hát valójában csak két alternatíva létezik. Az egyik, hogy semmi sem szent
— ez az ateista szemlélete. Ez rendben van, ez sem dualista; ő semmit nem lát a
világban, ami szent lenne.
A másik, a tantra alternatívája: ő azt mondja, hogy minden szent. Ez sem
dualista.
A kettő között van azonban az úgynevezett „vallásos” ember, aki valójában nem
vallásos. Nem vallásos, de nem is ateista, mert állandó ellentmondásban van. Az
ő teológiája kibékíthetetlen ellentmondáson alapszik.


Ha van akár egyetlen sejt vagy egyetlen atom ezen a világon, ami nem szent,
akkor ettől az egész világ elveszti szentségét - mert hogy létezhetne akár egyetlen
atom is, ami nem szent, egy szent világban? Ugyan hogyan? Ahhoz, hogy valami
létezzen ezen a világon, az egész világ támogatására szüksége van. És ha a világ
egy ’eleme' nem szent, de az összes többi ’szent elem' támogatja őt — enélkül
nem létezhetne —,akkor mi a különbség?
Így tehát vagy az egész világ teljes egészében szent — vagy egyáltalán semmi
nem szent. A kettő között nincs középút.
A tantra azt mondja, hogy minden szent; ezért nehéz megértenünk. Ez a lehető
legmélyebb kettősség-nélküli álláspont, ha egyáltalán álláspontnak nevezhetjük.
De nem is nevezhetjük annak, mert minden álláspont' már eleve kettősséget
hordoz magában. A tantra nem áll szemben semmivel, tehát nem álláspont,
hanem az Egység érzete — az Egység megélése.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése